Nieuw seizoen: zo gaan we starten op 11 september

Het nieuwe kerkelijke seizoen start dit jaar op vrijdag 11 september met het Open Huis in de Hofkamer. Zoals bij voorgaande jaren komt er ook dit jaar weer een frietkraam.

13 september zou dan de startzondag zijn maar die is verplaatst. Er zijn op die datum niet voldoende gemeenteleden beschikbaar om de organisatie te realiseren. Op 4 oktober houden we onze startzondag. Reserveer vast de datum want het belooft een gezellige dag met elkaar te worden!

Zaterdag 19 september is er in de middag een wandeling/kerkproeverij georganiseerd door de Ark, H Nicolaas parochie en De Open Hof. Meer informatie volgt later.

Het jaarthema van de PKN is: Beweeg mee! Kerk-zijn in het krachtenveld van Christus’.

Ria Kool


Bezoek Madam Jeanet in Noordeloos, 3 juli

Op vrijdag 3 juli willen we graag het seizoen afsluiten met een bezoek aan de tuin Madam Jeanet in Noordeloos.
Madam Jeanet is een ecologische moestuin, een zorgtuin voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, een pluktuin en een meewerktuin. Er is tevens een winkeltje, een theetuin en natuurlijk een speeltuin. Maar bovenal is Madam Jeanet een proeftuin! Het is een tuin waar rekening gehouden wordt met de interactie tussen de planten, de dieren, de mens en het bodemleven.

Deze bijzondere plek willen ze graag delen met iedereen. Op vrijdag 3 juli willen ze dit met ons delen! Je kunt er
rondwandelen, bloemen plukken, ontspannen en genieten van wat de tuin allemaal te bieden heeft. We worden om 10.30 uur verwacht voor koffie/thee met gebak. Tijdens dit koffiemoment wordt er verteld hoe de tuin tot stand gekomen is en hoe uiteindelijk dit resultaat is bereikt. Daarna mag er een boeket bloemen worden geplukt. Dit arrangement kost ongeveer € 17,50. Daarna is men vrij om op eigen gelegenheid verder rond te kijken, terug naar huis te gaan of om daar de lunch te gebruiken (lunch is op eigen kosten).

Het adres is Nieuwendijk10 b in Noordeloos.

Gaat u mee om eens rond te kijken op deze mooie locatie? Vervoer wel zelf (onderling) regelen. Aanmelden kan via de intekenlijst die ligt op de balie in de hal van de kerk of via onderstaand e-mailadres of mobiele nummer.

Werkgroep GroeneKerk: Anja van der Weijde, email: anjavanderweijde@gmail.com 


Bijbelkring, 3 juli 10.00 uur

Op vrijdag 3 juli om 10.00 uur komen we weer samen in De Open Hof voor de Bijbelkring onder leiding van ds. Marriëtte Pullen. We gaan verder met het thema ‘Roepingsverhalen’. We lezen Rechters 6 vers 1 t/m 40.

Voel je vrij om een keertje aan te schuiven.

Adrie de Gelder

 


Terugblik Open Huis in de Hofkamer 12 juni

Vrijdag 12 juni hadden we weer onze jaarlijkse BBQ, met overheerlijke salades, lekker vlees en 47 gasten.

Het was weer lekker en gezellig. De foto’s spreken voor zich!

Het volgende Open Huis is op 10 juli. Iedereen is welkom!

Namens het Open Huis Team, Jan en Ellie van Es, 06-10 61 63 43

 


Bevroren tranen

‘Hoe lang kan iemand schuilen voor de angst die niemand ziet, hoeveel kan iemand huilen om groot immens verdriet…’

uit: lied Bevroren tranen

In de stromende regen liepen we achter de gids aan naar het voormalig kampterrein van doorgangskamp Westerbork. De gids zou ons gaan vertellen wat zich hier had afgespeeld, hier op deze vlakte, waar lupines uitbundig bloeiden. Hij zou ons het verhaal vertellen dat we grotendeels kenden, maar toch ook weer helemaal niet. Het verhaal leek nieuw, alsof we het voor de eerste keer hoorden, het kon gewoon niet waar zijn, het was te gruwelijk, zo zijn mensen niet toch…

Zo zijn mensen in ieder geval nooit bedoeld. De stromende regen paste bij het verhaal, een verhaal van eindeloos veel tranen. Maar ook een verhaal van mensen als de Joods-Nederlandse schrijfster Etty Hillesum die ondanks alles bleef geloven in mensen, in het goede, in liefde en vriendschap.

In de hal van het museum staan twee fauteuils, op het tafeltje ervoor een dik boek, dat door zou kunnen gaan voor een bijbel, met de namen van alle 107.000 mensen die vanuit Westerbork op transport werden gezet. 5000 van hen keerden terug. Vanuit de fauteuils is zicht op een monument, ‘Bevroren Tranen’, twee glazen druppels (tranen) op marmeren sokkels. De glazen tranen staan symbool voor het verdriet van alle gedeporteerden.

Het monument is geïnspireerd op het lied Bevroren tranen waarvan de titel werd ontleend aan een gedicht uit de vroege 14e eeuw. In dit gedicht is het verdriet zo groot dat het zich niet meer kan uiten; zelfs de tranen zijn bevroren.

Tineke Vroegindeweij


Bezoek Kerkasiel Kampen, 23 juni 14.00 – 18.00 uur

In Kampen duurt het kerkasiel nog altijd voort: er wordt al anderhalf jaar lang dag en nacht een non-stop-kerkdienst gehouden om te voorkomen dat de familie Babayants naar Oezbekistan wordt uitgezet. Ook het nieuwe kabinet lijkt niet van plan te zijn dit gezin een plek in Nederland te gunnen. De non-stop-kerkdienst wordt door voorgangers en groepen uit het hele land gaande gehouden. We hebben bij de kerk in Kampen gemeld dat we op dinsdag 23 juni aanstaande van 14.00 tot 18.00 uur met een groep uit Hendrik-Ido-Ambacht de dienst zullen invullen. Ds. Antoinette van der Wel sluit ook weer aan. Wil je mee, geef je dan op via ad.dogger@gmail.com We zullen rond 11.00 uur naar Kampen vertrekken. Na 18.00 uur gaan we eerst ergens samen iets eten en dan rijden we in de avond weer terug.

 Ad Dogger, mede namens ds. Piet van Veldhuizen


Open Huis in de Hofkamer, 12 juni 15.00 uur

12 juni Barbecueën in de Hofkamer.

A.s. vrijdag is weer onze jaarlijkse BBQ met overheerlijke salades!

Er zijn al aardig wat aanmeldingen, maar jij/u kunt er altijd nog bij. Wel graag opgeven voor woensdag i.v.m. de inkopen. De kosten zijn 8 euro.

De deur staat open vanaf 15.00 uur.

Om ongeveer 16.30 uur wordt de BBQ aangestoken door Teus.

Iedereen is welkom!

Namens het Open Huis Team, Jan en Ellie van Es.


Terugblik bijeenkomst over Maakt geld gelukkig?

Op woensdag 27 mei was Alain Verheij bij ons te gast. Hij is schrijver, theoloog en columnist van Trouw. Tevens is hij ambassadeur van SchuldHulpMaatje. De avond was dan ook een initiatief van die organisatie en van HipHelpt.

Verheij wees erop dat men in bijbelse tijden al bezig was met geld. Zo was in de eerste periode na Pinksteren, in de eerste christelijke gemeenten, alle bezit gemeenschappelijk. En in het joodse Jubeljaar (eens in de vijftig jaar) werden alle schulden kwijtgescholden.

Het manna in de woestijn (steeds voor een dag genoeg) vinden we terug in de bede ‘geef ons heden ons dagelijks brood’. En hoeveel je koopt bepaalt mede hoe de wereld eruit ziet.

Verheij had ook een treffende uitleg van de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard (Mattheus 20:1-16), waarbij degene die slechts een uur heeft gewerkt evenveel ontvangt als de anderen. Oneerlijk? De man van het ene uur zal de hele dag in de stress geweest zijn: zal er inkomen dus voedsel voor zijn vrouw en kinderen en hemzelf zijn die dag? Die onzekerheid, spanning is ook een vorm van werken, vergelijkbaar met moderne armoede.

Mede onder leiding van mensen van HipHelpt en SchuldHulpMaatje (o.a. Marianne Kik) werd er nog doorgepraat over wat wij kunnen doen voor onze omgeving. Wij kunnen in bepaalde situaties aan een ander de vraag stellen: red je het wel?, doelend op geldzorgen. Het gaat dan over bijv. ziekte, scheiding, eenzaamheid en zo meer. Nog enkele websites: www.schuldhulpmaatje.nl., www.redjehetwel.nl, www.hiphelpt.nl

Een heel goede avond, waarbij ook onze diaconie (Lex Figee) betrokken was.

Zo leerden we weer dat we in het dagelijks leven naar elkaar behoren om te zien. Iedereen is een diaken!

Bert Alblas, hgalblas@hetnet.nl


Een tweede leven voor een fiets of tent

In het magazine van de ANWB, de Kampioen kwamen we twee initiatieven tegen die we willen delen. De ANWB helpt met hun Kinderfietsenplan kinderen aan een fiets omdat hun ouders die niet kunnen betalen. Ze verzamelen de fietsen en knappen ze op en maken er kinderen blij mee. Kortom, is er een fiets over, doneer hem dan aan de ANWB. Op de site: anwb.nl/k2fietsover vind je de dichtstbijzijnde inleverpunten, en er is een mogelijk-heid dat ze hem op komen halen.

Stichting De Buurt organiseert al jaren in vele wijken (dit jaar op 74 plekken) een Buurtcamping in een park in de zo-mervakantie. Het doel is mensen uit een wijk met elkaar te verbinden door met elkaar te kamperen. Daardoor voelen mensen zich minder eenzaam, leren ze elkaar beter kennen en voelen ze zich veiliger. Gemiddeld zijn er 250 be-zoekers per camping. Daar zijn uiteraard mensen bij die geen geld voor een tent of kampeerspullen hebben. Die spul-len kunnen ze van Stichting De Buurt lenen. De ANWB helpt bij het inzamelen van die leenspullen, dus ligt er nog een tent op zolder die niet meer gebruikt wordt, dan kan deze bij een ANWB-winkel ingeleverd worden. Weer iemand blij gemaakt en een fijne ervaring bezorgd.

Werkgroep GroeneKerk : Anja van der Weijde,

e-mail: anjavanderweijde@gmail.com


Vakantiegeld samen delen

De actie Vakantiegeld Samen Delen loopt bijna af. Er zijn veel aanvragen binnengekomen en we zijn blij dat we ook al giften hebben ontvangen. Inmiddels is de termijn voor het aanvragen van een bijdrage ver-streken. Wel kunt u nog tot 15 juni aanstaande uw gift overmaken op onderstaand bankre-keningnummer. Om alle aanvragers een mooi bedrag te kunnen geven voor iets extra’s in de vakantie, is iedere gift groot of klein nog héél welkom.

NL93 RABO 0349 7688 38 t.n.v. Diaconie Ned. Herv. Gem. HIA

(Uw gift is aftrekbaar voor de belasting)

Namens de diaconie, Astrid de Later