Vanuit de kerkenraad 21-09-15

KerkenraadsvergaderingVerkiezing moderamen
Zoals gebruikelijk aan het begin van het nieuwe vergaderseizoen kiest de kerkenraad uit zijn midden de leden van het moderamen, die als dagelijks bestuur o.a. belast zijn met de samenstelling van de agenda voor de kerkenraadsvergaderingen. Bij de voorzitter bestaan persoonlijke aarzelingen over zijn herverkiesbaarheid, omdat hij daarmede zijn 6e jaar als voorzitter ingaat. Hij verzoekt de kerkenraad actief te gaan zoeken naar een opvolger.

De kerkenraad benoemt vervolgens unaniem als moderamenleden:
Gerard Kloosterman, ouderling: voorzitter;
Antoinette Zijderveld, ouderling: scriba;
Kees Bax, ouderling-kerkrentmeester: assessor (plaatsvervangend voorzitter);
Mariska Kloppenburg, predikant: lid;
Hans van Driel, diaken: lid.

Jaarplan
Het jaarplan voor het seizoen 2015/2016 wordt doorgenomen en besproken Naar aanleiding hiervan merkt de voorzitter van het college van kerkrentmeesters op, dat dit beleidsplan in hoofdlijnen moet worden gepubliceerd op onze website, evenals een verslag van de uitkomsten van het beleidsplan van het afgelopen jaar. Deze eisen vloeien voort uit de door de ANBI gestelde voorwaarden. De ANBI is een Algemeen Nut Beogende Instelling. Krachtens de inschrijving door de Protestantse Kerk in Nederland zijn alle kerken verplicht aan deze ANBI-voorwaarden te voldoen om de aftrek van vaste vrijwillige bijdragen en giften door gemeenteleden voor hen persoonlijk aftrekbaar te houden voor de Inkomstenbelasting. Wij zullen als kerk aan een aantal jaarlijkse verplichtingen moeten gaan voldoen (zichtbaar voor iedereen op onze kerkelijke website), willen we aan voornoemde aftrekmogelijkheden kunnen blijven voldoen.
Elders in dit kerkblad wordt het nieuwe jaarplan uitgebreid weergegeven.

Taakomschrijving commissie Pastoraat
In de bestaande taakomschrijving zijn een aantal wijzigingen aangebracht, die al eerder zijn besproken in de kerkenraad en nu zijn vastgelegd in een nieuwe versie.

Kerkelijk bureau
Het kerkelijk bureau heeft een welkombrief opgesteld voor kerkleden, die via de Landelijke Ledenregistratie van de PKN in onze gemeente zijn komen wonen. Door middel van deze brief worden deze mensen welkom geheten in De Open Hof en later bezocht door een aantal gemeenteleden. Er wordt voorts gesproken over de tot nu toe toegepaste procedure met betrekking tot het uitschrijven van leden. Nagestreefd wordt een snellere afwikkeling los van de kerkenraadsvergaderingen.

Ds. Cor Versteeg
De kerkenraad stemt van harte en met blijdschap in met de voorgestelde verlenging van de activiteiten van de emeritus predikant ds. Cor Versteeg binnen onze kerkelijke gemeente voor de duur van één jaar.

Website kerk
Er is de afgelopen maanden gewerkt aan een nieuwe website voor onze kerk, die noodzakelijk is geworden door het tweemaal hacken van de oude website. Tengevolge van een aantal omstandigheden is de nieuwe website nog niet online. Er wordt hard gewerkt om deze nieuwe website medio oktober weer in de lucht te hebben. Opgemerkt wordt nog dat de ANBI ook zijn eisen stelt aan de bereikbaarheid van de website en de zichtbaarheid van de geldstromen van zowel kerk als diaconie.

Overige onderwerpen:
Gesproken wordt over een brief van een gemeentelid over een eenmalig gehouden actie bij het kinderkerstfeest. Afgesproken wordt dat een kerkenraadslid betrokkene zal bezoeken en toelichting en uitleg zal geven.
Helaas ziet ons gemeentelid de heer Dick Hijweege vanwege gezondheidsredenen zich genoodzaakt om zijn taak als preekvoorziener neer te leggen. Het preekrooster voor het jaar 2016 is op één zondag geheel ingevuld, dus moet er voor de samenstelling van het nieuwe preekrooster 2017 een opvolger worden gevonden. Binnen de classis valt deze taak onder de verantwoordelijkheid van de Commissie Eredienst met wie e.e.a. zal worden besproken.
Ons kerkenraadslid Bert Alblas is bereid gevonden vanaf 1 januari 2016 het secretariaat van de “slapende” plaatselijke Raad van Kerken op zich te nemen en fungeert daarmede als postadres voor de landelijke Raad van Kerken.
De heer Gerrit Rijkens is benoemd tot lid van de begeleidingscommissie van de geestelijk verzorger van De Blije Borgh, waarin naast hem de afgevaardigden van de drie Hervormde wijkgemeenten zitting hebben.
De predikanten delen mede, dat zij overhemden met een wit boord hebben aangeschaft om de herkenbaarheid voor de buitenwereld te vergroten. Als voorbeelden worden genoemd mensen die de voedselbank in de kerk bezoeken, maar ook bij bezoeken aan gemeenteleden in ziekenhuizen.
Tezamen met de andere plaatselijke kerken is door de pastores afgesproken, dat op zaterdag 19 december een gezamenlijke activiteit zal worden georganiseerd. Te beginnen in het Baxpark en eindigend in de Dorpskerk zullen zeven taferelen van Kerst zichtbaar worden gemaakt in een wandeling langs de deelnemende kerken. De Open Hof zal ook één van deze taferelen invullen. Suggesties bij onze predikanten.
Voorts wordt melding gemaakt van de vele activiteiten van de commissies en colleges, waarover in het kerkblad is of wordt geschreven.

Na de vaststelling van de notulen van de vergadering op 15 juni 2015 en de gehouden rondvraag wordt de vergadering gesloten.

Gerard Kloosterman
voorzitter kerkenraad, telefoon 682 22 32