Verslag kerkenraadsvergadering 17 februari 2014

 05-03-14

 

Zoals u van uw kerkenraad gewend bent, heeft zij de afgelopen maand weer druk vergaderd over een aantal zaken. Hieronder kunt u nu lezen waar zij het over heeft gehad en wat er eventueel besloten is!

 

 

Werkplannen

Onze beide predikanten hebben voor het jaar 2014 een planning opgesteld van de door hen te verrichten werkzaamheden naar lijsthoofdtaken (b.v. eredienst, pastoraat, tussengeneratie etc.) en de daarbij behorende inschatting van het tijdsbeslag in dagdelen. Omdat het vooral voor Mariska lastig was om zo’n planning op te stellen, is afgesproken, dat beide werkplannen over circa drie maanden geëvalueerd zullen gaan worden en aanleiding kunnen geven tot bijstelling van de prognose.

 

Commissie Nazorg en Evaluatie Kerkelijk Werk

De commissie Nazorg (zoals zij in de wandeling heet) heeft weer met een zestal gemeenteleden gesproken, die aan het einde van het vorige kerkelijke seizoen zijn afgetreden als lid van de kerkenraad, commissie of werkgroep en hen gevraagd naar hun ervaringen in de afgelopen vier jaren. Zowel het initiatief tot, als de inhoud van deze individuele gesprekken wordt door de betrokkenen – maar zeker ook door de kerkenraad – als positief ervaren.

De kerkenraad spreekt af nog vòòr het einde van dit seizoen een evaluatiemoment in te plannen over het eigen functioneren van de kerkenraad. De beide colleges (van kerkrentmeesters en diakenen) en de commissies wordt gevraagd ook een dergelijk evaluatiemoment in te plannen.

 

Taakomschrijving

De concept taakomschrijving van het college van kerkrentmeesters wordt besproken. Er wordt één wijziging voorgesteld en aangebracht. Naar aanleiding van deze taakomschrijving wordt aan die van het college van diakenen nog een passage toegevoegd over het kerkelijk administratiekantoor, die de boekhouding en de administratie van beide colleges (op voortvarende en deskundige wijze) vervult.

 

Besluitvormingsproces kerkenraad

Er vindt een uitgebreide gedachtewisseling plaats aan de hand van een brief van één van de kerkenraadsleden, waarin deze aangeeft soms grote moeite te hebben met het besluitvormingsproces binnen de kerkenraad. Een enkel kerkenraadslid geeft aan dit gevoel te herkennen en ten dele te onderschrijven. De overige kerkenraadsleden herkennen zich hier niet in en zijn positief over de wijze van besluitvorming. Hoewel vrijwel de gehele kerkenraad zich niet of in mindere mate herkent in de aangedragen punten, wordt het gewaardeerd dat e.e.a. bespreekbaar is gemaakt.

Als conclusie van dit gesprek wordt benadrukt, dat in de kerkenraad een sfeer moet blijven heersen, waarin steeds alles moet kunnen worden gezegd door ieder kerkenraadslid.

 

 Mededelingen moderamen

 

a.   gastpredikanten

mededelingenGebleken is dat de aan gastpredikanten toegezonden informatie over onze liturgie soms vragen oproept b.v. over de kindernevendienst, maar ook wordt niet duidelijk vermeld, dat wij zingen uit het nieuwe Liedboek en b.v. niet meer uit Tussentijds. Besloten wordt de commissie Eredienst te vragen – via Mariska Kloppenburg, die deze vergaderingen bijwoont – om eens naar de gebruikte teksten te kijken en met een eventueel andere versie te komen.

 

Voorts komt het regelmatig voor, dat gemeente-, commissie- of werkgroepleden nog op het laatste moment de kerkenraadskamer binnenkomen om met de gastpredikant dingen te regelen of door te willen spreken. Dit laatste wordt als bijzonder verwarrend en storend ervaren, is dan ook niet gewenst en moet ruimschoots voor de dienst aan de orde worden gesteld. Afgesproken wordt, dat het tot 10 minuten voor de aanvang van de kerkdienst mogelijk is voor spoedeisende dingen de kerkenraadskamer in te komen; daarna wordt de deur gesloten.

 

b.   Stichting Gereformeerde Jeugdcentrale

De laatste voorzitter van de GJC (Jelle van der Weijde) heeft in een brief aan de kerkenraad bevestigd, dat de stichting GJC zal worden/is opgeheven. In een door de kerkenraad aan hem gezonden brief is intussen bevestigd, dat het resterende saldo aan liquide middelen en de aanwezige inventarisbestanddelen uitsluitend zullen worden aangewend voor het jeugdwerk en het achterstallig onderhoud van het jeugdhuis.

 

c.   Brief generale synode over nieuw liedboek

Er is een brief ontvangen van de generale synode over de invoering van het nieuwe liedboek. Het blijkt dat ons “beleidsplan kerkmuziek” en het “stappenplan invoering van een nieuw liedboek”, naadloos aansluiten op de inhoud van deze brief. Aan onze cantor: Rein Smit, de geestelijk vader van beide plannen, zullen de complimenten hiervoor worden overgebracht.

 

d.   Kascontrolecommissie

De kerkenraad stemt van harte in met de benoeming van de heren Henk Fransen en Frits van Meerkerk tot leden van de kascontrolecommissie. Zij zullen zich buigen over de controle van de jaarrekeningen van de kerk en de diaconie (incl. ZWO).

 

Mededelingen colleges en commissies

  • De diaconie is bezig met een inventarisatie van de behoefte voor een ouderenmiddag in de lente; voorts is over mantelzorg gesproken en zal op 23 maart a.s. de thee-actie worden gehouden. Tenslotte wordt de avondmaalsviering in De Blije Borgh aan de orde gesteld en de aanwezigheid van een ouderling en diaken naast de predikant. Het dienstrooster zal aan de commissie Pastoraat ter beschikking worden gesteld.
  • De kerkrentmeesters melden een verheugende tussenstand van de actie Kerkbalans: er is een voorlopige opbrengst aan toezeggingen aan vaste vrijwillige bijdragen van € 171.000, terwijl hiervoor een bedrag van € 174.000 is begroot.
  • Door de commissie Pastoraat wordt op dit moment speciale aandacht besteed aan huwelijksjubilea en de groothuisbezoeken, die voor maart/april gepland zijn. Ten slotte wordt door de commissie nog gezocht naar een coördinator voor de sectie Noord.

Rondvraag

Gemeld wordt de aangevraagde huwelijksinzegening van Esther Roodenburg en Maarten Stravers op 1 april a.s. en een doopgesprek op 19 februari a.s. met de ouders van Benjamin Vlasblom.

Gerard Kloosterman

voorzitter kerkenraad, telefoon 682 22 32