Door verschillende mensen in onze omgeving werden mijn man Jurriaan en ik gewezen op het depot van Boijmans Van Beuningen. Ik was er al verscheidene keren langsgelopen en had me verbaasd over het prachtige gebouw. Zoals die pot midden in de stad staat en alles eromheen weerspiegelt, ik vind het prachtig.
Ik houd van Rotterdam, van zijn hoge gebouwen, van zijn multiculturele sfeer, van de chaos en van alle bijnamen voor de gebouwen. Op een regenachtige middag stapten we in de metro om het gebouw nu eindelijk ook een keertje van binnen te zien.
Het depot is geen museum, maar de naam zegt het al, de plaats waar de kunstwerken van het museum worden bewaard, gerestaureerd en waar onderzoek kan plaatsvinden. Als je het gebouw binnenkomt word je getroffen door het vele glas in combinatie met het stoere beton. We suisden omhoog in een glazen lift en zagen voor het eerst ook enkele kunstwerken aan de achterkant. De stickers met vermelding van het museum waar dit werk ook was geweest, de oude houten panelen, de schroefjes en spietjes, het geeft zo’n ander, gewoon beeld van een werk. De glazen vloer vond ik fascinerend en maakt het hele gebouw transparant.
En daar lag voor mij ook een beeld van de Veertigdagentijd zomaar voor het oprapen toen ik naar beneden keek door al die lagen glas heen. Het beeld is verwarrend; ik probeerde een foto te maken, wat moeilijk lukte door alle weerspiegelingen, maar ik vond het een treffende gelijkenis voor deze periode in de kerk. We lezen de verhalen van Jezus die Jeruzalem nadert. Verhalen die transparant lijken te zijn tot op het geheim van Pasen. Even wordt er ons een blik gegund op leven dat sterker is dan dood, op liefde die alles kan overwinnen. Maar even vaak is het voor ons moeilijk te begrijpen, zien we als in een raadsel, in een spiegel, zegt Paulus in zijn gedicht over de liefde (1 Korinthe 13).
Een gedachte die zomaar door mijn hoofd schoot, op die regenachtige middag in een gebouw van spiegels en glas.
Ds. Antoinette van der Wel (dsavdwel@deopenhof-hia.nl en telefoon 06-10 81 26 31)